Kost og livsstilsanbefalinger

I Kinesisk medicin er der et udtryk som hedder “Syv dele pleje og tre dele behandling”. Pleje betyder i denne sammenhæng kost- og livsstilsændringer. For at få maksimum effekt fra din akupunktur- eller behandling med kinesiske urter, er det vigtig, at du støtter behandlingen, ved at ændre på din kost og livsstil. I starten kan det være svært at lave om på gamle mønstre. Det er af stor betydning at du gør det af lyst og ikke føler det som en sur pligt eller en begrænsning. Derfor giver jeg kost anbefalinger og ikke kostplaner. Det giver større effekt at reducere f.eks. dit forbrug af mælkeprodukter med 75% og holde det på det nye niveau, end at holde helt op i en 3 ugers periode, for så at starte igen på det gamle niveau, fordi det var for besværligt. I praksis betyder det at du skal følge rådet i det omfang du selv magter, men jo tættere du følger rådet des bedre resultater vil du opleve. Nogle ting kan være svære at lave om på, andre nemmere.
Når du kigger på kost anbefalinger, betyder det ikke at du kun må spise disse ting, men at du skal prøve at inddrage dem mere i din madlavning og vægte dem mere end madvarer, som har en mindre gavnlig eller ligefrem negativ indflydelse. Det kan for eksempel være hvis du lider af Fugt, at du bør drikke grøn te om morgenen i stedet for appelsinjuice, og spise rugbrød i stedet for franskbrød. Små ændringer kan have stor effekt. I de forskellige lister over madvarer her på sitet, er der efter nogle ting enten skrevet kk, k, v, vv. Det betyder at det er koldt (kk), køligt (k), varmt (v) eller meget varmende (vv).

Under menupunktet organ ubalancer er der beskrevet nogle retningslinjer til forskellige ubalancer set ud fra en Kinesisk medicinsk synsvinkel.

Kort om kost

I Kinesisk medicin har alle madvarer deres egen kvalitet. Det omfatter temperatur, smag og hvilke organer det påvirker. Kinesisk medicin arbejder ud fra det princip, at sygdom er tegn på ubalance i kroppen, og derfor skal balancen genoprettes og vedligeholdes. Hvis en sygdom er “varm” skal man undgå ting som varmer kroppen og spise flere kølende madvarer. I Kinesisk medicin forstår man fordøjelsen som en proces, hvor Maven er en slags gryde, der laver den mad du spiser om til en slags suppe eller mos, ved at blive varmet af miltens ild. milten er også ansvarlig for at omdanne maden til Qi og skille det brugbare fra det ikke brugbare. Det er derfor vigtig at du støtter Maven og milten i deres arbejde. Det kan man gøre ved at følge nogle grundlæggende retningslinjer. Man kunne kalder det spisningens 10 bud.

1. Tyg din mad godt.
Fordøjelsen starter allerede i munden. Ved at tygge maden, bliver der en større overflade og den blandes med fordøjelsesenzymer. Kold mad bliver også varmet.

2. Undgå at spise kold mad, for meget råkost og salat, og kold drikkelse.
Temperaturen i maven er 37 grader, hvis du spiser eller drikker noget koldt, skal maven brug sin Qi til at varme det op til 37 grader. Spis så meget kogt mad som muligt, især suppe og gryderetter, for så er maden allerede i gang med den proces som Maven skal fuldføre. Selvom om der findes flere vitaminer i en rå gulerod, vil kroppen ikke kun nå at optage så mange som i en kogt gulerod. Når du spiser rå mad, så sørg for at det er meget fint hakket eller revet, og tyg det godt og grundig.

3. Milten kan ikke lide fugt, derfor skal du undgå at drukne den med for meget væske. Det er bedst at drikke mellem måltider. For meget væske vil slukke miltens “fordøjelses ild”. Men en enkelt kop kogt vand eller te vil støtte den.

4. Spis ikke for meget, kun indtil du er 75% mæt, ellers belaster du din Mave og milt.

5. Spis dit hovedmåltid så tidlig som muligt, og undgå at spise et stykke tid før du går i seng. Fordøjelsen bliver langsommere jo senere det bliver og hvis du går i seng vil maden stagnere og skabe en hede tilstand som vil skade Mavens Yin.

6. Vælg madvarer der har en stærk livsenergi. Du kan fornemme det ved at f. eks grønsagerne er sprøde, eller når du køber fisk, at dens øjne er glinsende og ikke matte. I praksis betyder det så meget frisk mad som mulig. Lad være med at lade madrester stå for lang tid før du spiser dem, det kan godt være at der stadig er en masse mineraler og vitaminer tilbage , men den mister sin Qi medens den står. Undgå fabriksproduceret mad, som færdigretter og dåsemad.

7. Vær glad for det du spiser. Det har stor indflydelse på hvordan din krop tager imod maden. Hvis du skal spise noget, som du véd ikke er godt for dig, så gør det endelig ikke med dårlig samvittighed.

8. Prøv at spise i så rolig en tilstand som muligt. Undgå at stresse medens du spiser. Du skal helst sidde ned og slappe af. Læs ikke eller se fjernsyn mens du spiser. Det er den samme energi du bruger til at fordøje oplysninger med, som du bruger til at fordøje mad.

9. Sid oprejst, afslappet og ikke skævt eller med drejet krop. Det vil blokere for den fri passage af mad og Qi.

10. Som beskrevet før; prøv at spise så meget frisk mad som muligt, med et lavt indhold af kemikalier, konserveringsmidler, og tilsætningsstoffer. Din kost skal helst bestå af 40-45% kornprodukter, 35-40% grøntsager og 10-15% kød, fisk, nødder, bønner o. lign. Grøntsager skal helst svitses, dampes eller koges let. Ris, havre, hirse, bønner og andre tørvarer har til gengæld bedst af iblødsætning og at blive velkogt. Prøv at hold forbruget af salt, sukker, olie og fedt nede.

Ligegyldig hvilken ubalance du har og hvad for nogle anbefalinger der står, skal du altid beskytte og styrke Maven og milten. Det betyder at selv om du lider af en Varm sygdom, skal du ikke kun spise kold mad, det vil svække milten og derved dit immunforsvar.

Motion og hvile

En god balance mellem aktivitet og hvile er nødvendig for et godt helbred. Både for meget og for lidt kan være skadeligt for helbredet. Nogen meget enkle retningslinjer er, at hvis du arbejder, så sørg for at holde en rigtig frokostpause, hvor du slipper dit arbejde helt. Lyt til din krop, pres den ikke for meget. Prøv at undgå at arbejde eller dyrke motion, hvis du er for træt. Hvis du har været syg, så begynd ikke at arbejde før du er helt rask. En kort, liggende hvile midt på dagen er utroligt sundt for kroppen, dog utopisk for de fleste folk som arbejder. En vigtig ting at gøre, er at prøve at lave noget “aktivt afslappende” hver dag. Aktivt afslappende betyder ikke at sidde foran fjernsynet eller læse avis, men til gengæld at give dig selv tid og mulighed til at geare helt ned. Hvis du mediterer er det rigtig godt, men ellers kan du ligge ned, eller sidde og prøve at slappe helt af, lave dybe og rolige ind og udåndinger, hvor du trækker vejret helt ned i maven. Du kan også købe en meditations- eller afspændings CD. Du behøver ikke at brug lang tid, 5-10 minutter hver dag vil være godt. Længere, for eksempel 20-30 minutter, er selvfølgelig bedre, men det, som er vigtigst, er at gøre det regelmæssigt hver dag. Det er vigtigt, især med hensyn til motion, at du laver noget du kan lide. Det må ikke opfattes som en sur pligt. Det er lidt forskelligt hvad vi hver især har behov for, afhængig af vores kropstyper og ubalancemønstre. Det vil stå under de forskellige sektioner hvad er bedst. Noget som de flest har gavn af, er Qi Gong, Tai Ji, Yoga og Dao yin . Disse motionsformer er meget gode til at strække og arbejde kroppen igennem, både indvendigt og udvendigt. De gør at du bliver smidigere, friskere og mindre spændt, både fysisk og psykisk.