Yang ubalancer

Yang underskud
Tegn på at du har Yang underskud, kan være at du føler dig kold, mangler tørst, har løs afføring, blegt ansigt, træthed, hyppige klare vandladninger, måske opsvulmet tunge og andre symptomer afhængig af hvilke organer der er involveret.

For at styrke din Yang, skal du spise mad som er varmende. Du skal helst undgå mad, som har en kølende kvalitet og mad og drikke som er koldt rent fysisk, især om vinteren. Prøv at bruge mere varmende tilberedningsmetoder, ovnbagt og grillet mad er mere varmende end dampet og kogt. Stærke varmende ting, som chili o. lign er ikke nødvendigvis godt, fordi de vil få dig til at svede og derved mister du varme. At genopbygge et underskud, er noget der tager tid og kan ikke forceres på den måde.

Kost anbefalinger.
Hindbær, ansjoser, fennikel, basilikum, kastanje, musling, bukkehorn, cayennepeber, pistachio, rejer, hvidløg, dild frø, valnødder, stødt ingefær, kanel, lammekød, peberrod, nellike, jasmin te, muskatnød, rosmarin, koreansk ginseng, salvie, stjerne anis er nogle madvarer som styrker og varmer Yang.

Sørg for at få nok motion. Let motion er godt for Yang underskud, men pas på at du ikke fysisk overanstrenge dig. Banke langs meridianer med en løst knyttet hånd om morgenen, cykel eller gå i stedet for at tage bilen.

At holde dig varm er vigtig, især lænden og området lige under navlen. Noget der kan anbefales, er at gå med en “mave-varmer” (de kan købes bl.a. i Matas) eller kan du binde et tørklæde rundt om maven. Undgå i hvert fald at få træk på dette område.

Et ingefær fodbad er også noget du vil have gavn af. Du kan også varme punkter som Nyre 3 og Ren 4 med moxa, eller brug akupressur på dem.